Saturday 30 March 2024

Jakten på påsköringen II

Dagen började med att jag, min vana trogen, vaknade redan vid 05 tiden och kunde inte somna om. Planen för dagen var förvisso att ta ett morgonpass men inte fullt så tidigt. Jag tog det därför lugnt och hastade inte iväg till fiskeplatsen. Väl framme träffade jag på Johan och efter lite snack bestämde vi oss för att slå följe under fiskepasset. Den tidiga morgonen var småkall och gråmulen men temperaturen skulle, enligt prognosen, stiga till över 10 grader så det såg vi fram emot. Sist jag var på denna fiskeplats hade jag haft ett riktigt bra fiske och hoppades därför på repris. Jag var ju, liksom Johan, ute efter en påsköring att ta med hem och jag skall inte sticka under stol med att det kändes som att det skulle hända idag.

Johan med en av öringarna.

Det började dock trögt för oss båda. Jag hade förvisso ett par kontakter men det dröjde nog nån timme innan Johan krokade dagens första fisk, för honom vill säga. Yep, under resten av fiskepasset lyckades han landa ytterligare 4 öringar medan jag bommade helt. Jag hade, efter de inledande kontakter, inte ett känn och då bytte jag ändå till samma genomlöpare som han. Jag till och med bytte gummipärla från grön till röd, precis som han hade på. Nä, det blev ingen påsköring idag heller för mig men dagen förgylldes ändå av ett trevligt sällskap och av närvaron av en havsörn som stundtals cirklade runtomkring oss. Jag har dock ännu inte gett upp hoppet på påsköringen. Nä, imorgon förmiddag får jag en ny chans och då kanske det blir tredje gången gillt..

No comments:

Post a Comment