Sunday 3 April 2016

En fantastisk dag på sydkusten

Lika bra att börja med att säga att det igår bjöds på en fantastiskt härlig dag på kusten. Behagliga vindar från syd smekte kusten samtidigt som solen lyste och värmde gott under vadarjackan. Det var heller inte vilken dag som helst då långväga vänner från både öst och väst kom på besök i form av herrarna Ask och Ole Rådhede, OLR wobblerns fader. Linus slöt också upp under de första timmarna innan han drog iväg för att se MFF i årets Allsvenska premiär. Skönt också att sydkusten kunde visa sin bästa sida, både i form av väder och fångad fisk, nu när man hade så pass celebert besök.

Redan på första fiskeplatsen kunde jag se ganska så omgående att Ole fick flex på sin klinga vilket även följdes av Linus. Detta blev så upptäckt av några flugfiskare som gärna ville ta del av kakan och begav sig helt ogenerat in på Oles och Linus fiskeområde. Otroligt tråkigt att folk inte kan respektera andras kastområde och därmed hålla behörigt avstånd. Medan jag hörde Linus påpekade detta för dem var det dock min tur att få lite spöböj då en liten blank rackare kände för att lätta upp mitt humör efter den incidenten.



Nå nog om det, dagen hade precis börjat och alla hade fått fisk men vi kände efter nån timme för att dra vidare till dagens andra plats, tillika platsen där vi senare höll lunch i form av korvgrillning avslutad med en blåbärs/hallon paj som frugan gjort till oss, gött är bara ordet. En fiskedag är också ett tillfälle till trevligt samvaro med goda fiskevänner så medan vi tryckte oss korvarna passade vi på att ljuga lite för varandra, det hör ju liksom till. Det snackades om det ena till det andra samtidigt som en kall dansk pilsner också slank ner. Mättna och belåtna blev det så dags igen för lite fiske och tillika spöböj, inte minst för Ole som verkade hitta fisken som om han fiskat på platsen många gånger förr.

Edvin och Ole in action!!
Kanske skulle vi ha också ha blivit kvar där för på de andra två platserna vi därefter körde till var vattnet så pass upprört att det flöt en massa irriterande slick på ytan, vilket gjorde det ofiskbart. Så vi körde tillbaks till där vi njutit av både mat och fiskbart vatten samtidigt som Anders, som äntligen fått en stund ledigt från hemmasnickrandet, anslöt sig till sällskapet. Han blev också den som blev kvar till skymningen då det, efter att både Ole, Edvin och Henrik kört, också blev min tur då min rulle havererat. En liten metallbygel innanför spolen hade på ett något sätt lossnat och fastnat så att det inte gick att veva. Så jag fick packa samman och istället tänka på vart jag skall lämna in rullen för reparation. Men jag åkte ändå hem med ett glatt humör (och rostade kinder efter all sol) för det är inte mycket som slår en god dag på kusten i samvaro med goda fiskevänner.. och så fick ju alla dessutom fisk..lite grann som grädden på moset..

No comments:

Post a Comment