Thursday 21 April 2016

Siesta bakom fortet

Så är dem tillbaka, de långsmala och silvergröna rackarna. Inget konstigt med det egentligen, horngäddan återvänder ju varje vår och våren är ju kommen. Lite tidigt kanske men än så länge inte i sådana mängder att dem fördärvar fisket för en. Visst är det kul med lite horngädda, speciellt när de stora madammerna hugger, men inte när dem konstant är på draget. Så var det lyckligtvis inte idag, nu när jag äntligen hade tid för en kort sväng ut i vattnet. Nordvästan blåste, tilltagande dessutom, vilket gjorde att beroende hur man stod fick antingen linbåge eller olympiskt långa kast.




Första fisken kom inte på första platsen utan på den andra och det var faktiskt en öring och inte en av de långsmala silvergröna raketerna. Det var ingen bjässe men det gjorde inget för den var blank, hoppvillig och ettrig som bara öringar kan vara. Dock får jag säga att fisket för övrigt var rätt så trögt i den alltmer tilltagande nordvästan. Så att det högg några näbbisar gjorde faktiskt inget, en av dem var dessutom en biffig madam som bjöd på en riktig häftig fight.

Nä, det var långt mellan huggen och dessutom började jag småfrysa när solen försvann bakom det allt mer tätnande molntäcket. Jag tog därför en fikapaus bakom en av de många forten som finns längs den skånska sydkusten. Dessa gamla fort, minnesmonument från en tid då galenskap härskade över Europa. Nu är det andra tider lyckligtvis och även om de byggdes med en annan funktion i åtanke så fyller dem nu en annan form av skyddsfunktion, nämligen skydd för kalla och elaka vindar.

Det var faktiskt riktigt skönt där jag satt med ryggen mot den tjocka betongmuren, så pass skönt att jag nästintill tog en siesta och det hade jag väl gjort om det inte varit för att min fru ringde och väckte mig till liv igen. Vår dotter Elena skulle hämtas om en timme så jag traskade snabbt ut igen och fick minsann på 2 stycken rackare av den prickiga sorten.

Tiden går dock som bekant fort när man har roligt och det gjorde så klart även den timmen jag hade kvar men imorgon är jag ledig så kanske, kanske hinner jag med en runda imorgon igen...

No comments:

Post a Comment