Monday 6 February 2017

En havsörn och lite bling bling

Idag var det enligt prognosen sista dagen med plusgrader, åtminstone ett tag framöver. Vintern sägs nu komma. Suck!! Det finns dem som längtat efter den, jag tillhör inte en av dem. Må hända att det tar död på en massa skadeinsekter, mördarsniglar osv något som förvisso är bra, men jag trivs inte i minusgrader, så är det bara.
OLR Slim
Hur som helst, prognosen lovade en del sol kring lunch så jag passade på och drog ut en sväng. Det visade sig dock att prognosen lovat för mycket, återigen!!. Någon sol såg jag nämligen aldrig skymten av. Detsamma gällde fisken, åtminstone på första revet. Bristen på fisk kompenserades dock rejält av den havsörn som plötsligt dök upp ur intet och förunnade mig med ett par minuters beundran. Helt fantastiskt att se på samtidigt som jag retade mig på att jag lämnat zoomen hemma. Det är ju bara så typiskt! Efter det majestätiska skådespelet tyckte jag det var dags för platsbyte, jag var ju trots allt ute efter silverskimrande fiskar. En kort stund senare stod jag återigen och kastade ut över vattnet, dock med den skillnaden att nu var det en OLR Slim som fick smaka på havets sälta. Jag rörde mig österut, ut mot den udde jag så många gånger förr stått på. Jag nådde dock aldrig så långt!
För plötsligt tyckte jag mig se fisk efter draget,
en fisk som på några meter lina slutligen högg men som tyvärr bara blev hängande i några sekunder innan den släppte. Den var inte stor men det var fisk, om än något tveksam fisk. Den var inte ensam heller, det fanns flera och med samma beteende. Under den efterkommande timmen högg ytterligare 3 fiskar, alla tog nästintill vid spötoppen varav bara en blev hängande tills avkrokning - en fin blänkare strax under måttet. Det var tveksamma rackare som väntade länge innan dem tog OLR:n. Jag började därför själv fundera på om jag skulle byta till något annat då telefonen plötsligt ringde. Nä, jag behövde inte fundera vidare! Det var nämligen sonens förskola som ringde för att berätta att Emilio var magsjuk, så det var till att packa samman och köra hämta honom. Det blev som sagt ingen utlovad sol men däremot en oväntad flygshow - signerad havsörn och så slutligen även lite bling bling i form fisk. Nu får vi se hur länge minusgraderna varar, inte allt för länge..hoppas jag.

No comments:

Post a Comment