Tuesday 28 February 2017

En snabbis bland galna fiskar


Tanken idag var att ta det lugnt innan jag skulle på jobb kl 17 men så körde jag Emilio till dagis tidigt imorse, och så ändrades allting. Det såg nämligen otroligt hett ut nere vid vattnet hemmavid. Saken var därmed biff och stunden senare stod jag med vadarna och tittade ut över det smaragdfärgade vattnet. Det var hyfsad sjögång och vågorna bröts ständigt in över reven. Yepp, det var väder för just det typ av spinnfiske jag gillar mest. Inget tramsande med Bombarda idag med andra ord - nä, jag riggade upp med en OLR Kutling och swisch så flög den ut bland böljorna gröna. Jag fiskade av reven i östlig riktning och hade väl drämt iväg kutlingen ett tiotal gånger när det högg längst ut i kastet. En liten och ettrig krabat hoppade ut ur vattnet och följde ilsket samt motvilligt in för avkrokning. Jag kastade ut igen, mot samma mörka parti cirka 70 meter ut - kände en puff och pang, så satt dagens andra fisk fast. Jag hade uppenbarligen träffat på ett stim en kastlängd ut, ett gäng fiskar som dessutom uppehöll sig runtomkring samma område. Det var firrar som efter hugget blev fullständigt galna med efterföljande hopp, vilda knyckar och, för de 2 fiskar som låg mellan 50-55 cm, också några härliga rusningar. Det blev totalt 5 blanka riddare in för avkrokning samt 2 tappade, allt under den timmen stimmet hade nöjet att befinna sig inom det område.
Strax innan lunchtid började det blåsa upp rejält och det blev till slut ganska så omöjligt att fortsätta fisket. Inte för att det gjorde så mycket, jag skulle ändå så småningom packa samman för att köra hem och sedan vidare till jobb. Jag, som från början inte hade tänkt mig att dra ut idag, åkte iväg för en snabbis på kusten och fick med mig hem en härlig förmiddag att förvara på fiskeminnet. Ibland har man flyt och i februari dessutom...Sa jag februari? ja, den har verkligen överträffat alla förväntningar för min del - så nöjd, det är jag mer än väl...

4 comments: