Saturday 22 April 2017

Den där ursinniga rusningen


Under några korta minuter trodde jag att den där fisken jag väntat på ett tag äntligen hade huggit ..en stor och helblank fisk. Det började med ett puff, något som fick mig på helspänn och till att veva in lite snabbare för att strax därefter göra ett vevstopp. Fisken högg, funderade nån sekund och så kom den där explosiva och blixtsnabba lååånga rusningen som får en att frisätta mängder av adrenalin. Den där rusningen som får en att hålla i spöet för kung och fosterland för att den inte skall följa med som en torped efter fisken. Vad i helvete/där satt den/äntligen!!!, var väl de första tankarna som rusade igenom mitt huvud. Bromsen var hårt inställt så det fanns anledningen att tro att det kunde röra sig om en biffig och blank pjäs. Den tjurade ett tag innan jag kunde börja ta in lite lina, men så for den iväg på en ny fast betydligt kortare rusning som avslutades med ett hopp. Under den där bråkdelen av en sekund som hoppet varade såg jag att det mycket riktigt var en blank fisk, vad annars. Jag tyckte dock den såg misstänksamt mager ut, något som strax därefter blev bekräftat. Krutet tog också snabbt slut hos fisken, och väl inne hos mig såg jag alla attribut som hör till en blank fisk utom en, nämligen hull på kroppen. Den var så blank den kunde vara och hade jag rört vid den så hade fjällen säkert lossnat men den var tunn, alltför för tunn. Den krokade av sig själv när den välte runt i ytan och vips, så försvann den med blixtens hastighet. Ja, iväg med dig var tanken. Iväg och ät upp dig så kanske vi ses igen, men då förvandlad till en blänkande rugbyboll och precis så som vi alla öringsfiskare vill att en havsöring skall se ut. Ja, jag kan bara fantisera hur fighten hade varit ifall fisken varit i toppkondition. Jag lyfte i alla fall på mössan för fisken åstadkom det som gör att vi står gång på gång, i ur och skur på kusten - nämligen den där wow känslan av en galen och ursinnig rusning som får adrenalinet att spruta ut ur binjurarna. 
Nå, för övrigt så blev det ytterligare 3 fiskar i betydligt mindre format innan det blåste upp till nästintill kuling. Det blev en kort tur på några timmar men den där första ursinniga rusningen kommer att sitta länge i mitt fiskeminne..härligt!

No comments:

Post a Comment