Friday 28 April 2017

En förbryllande dag

Ännu en dag träffar jag på sädesärlan på stranden. Kanske är det samma fågel som sist, kanske inte. Den skuttar livligt över sanden och den liggande tången men då och då stannar den till för att liksom posera för mig. Jag plåtar och går vidare, förbi Anders och Kasper som redan står en bit ut på revet. Jag fiskar av en lång sträcka österut men det enda jag lyckas med är några korta sekunders fight med en liten blänkare, innan den släpper. Det är fullständigt magiska förhållanden, men de svartprickiga rackarna verkar inte vara på plats. Förbryllande är bara ordet men så är det inte första gången denna fisk ger oss huvudbry. Kasper lyckas förvisso lura en 2 kilos blänkare men det är ett magert resultat med tanke på förhållandena.
Lunchpausen blir lång i den sköna aprilsolen. Den värmer och bränner gott i ansiktet, även om den efterföljande solbrännan med solbrillor och mössan på inte är den vackraste. Vi är dock inte ute på kusten för att få en vacker solbränna, nä det är silver vi är ute efter men fisken gäckar oss idag. Vi byter plats, en gång och så ytterligare en gång till. Strax innan vi ger upp lyckas jag kroka en fisk under måttet men fiskedagen är liksom redan över, game over!! En märklig och förbryllande dag..väldigt förbryllande..men ack så skön...

No comments:

Post a Comment