Saturday 5 March 2022

Huggbonanza i öst

Ända sen i onsdags då jag var och hade ett fantastiskt fiske i Österlen har jag tänkt på att återvända till samma rev. Idag hade jag möjligheten att åka den förvisso långa vägen dit men jag var så sugen att jag frågade Anders om lusten fanns där för att följa med. Han var på såklart. Förhållandena var lite annorlunda sen sist med idag ett svagt pålandsvind och mestadels mulet men vattnet hade samma fantastiska kulör. Jag trodde på det och Anders likaså när vi stod och betraktade fiskeplatsen innan vi gick in i plurret. Vad som sen utspelade sig på revet kommer jag att minnas för evigt. Redan i första kast hade jag hugg och fisk efter. Jag tittade mot Anders för att tala om för honom att jag hade följare bara för att konstatera att han redan stod med böjd klinga och drillade fisk. Ja, böjd klinga och drillning av fisk blev något av dagens melodi. Jag fick nämligen en riktig fin fisk direkt efter och under de 4 timmar vi var på revet var det hugg, krokad och tappat fisk om vartannat. Vi landade totalt 29 fiskar, fördelat 17-12 i min favör. Av mina 17 landade fiskar var ett fåtal under måttet, dvs de flesta var över måttet varav 3 stycken kring 60 cm. Vid 5 tillfällen stod vi och drillade fisk samtidigt. Helt galet!! Det är helt enkelt länge sen jag upplevt så mycket fisk och så tidigt på fiskesäsongen dessutom. 

Ja, jag behöver väl inte tala om att vi hade extremt kul och det var minst sagt svårt att lämna revet för fisken fanns där även när mörkret började lägga sig över kusten. Det blev många "sista kast" men till slut tittade vi på varandra med ett stort leende och kom överens att lämna revet för hemfärd. Wow, vilken upplevelse och synd att det ligger lite väl långt från ens hemtrakter för annars hade man väl kört dit igen imorgon. Nu kommer det förmodligen att bli sydkusten imorgon, hoppas att den har vaknat till liv också...





No comments:

Post a Comment