Saturday 26 March 2022

De ilskna krabaterna vid den stora stenen

Våren har verkligen kommit de senaste dagarna. Jag menar, vad sägs om strålande solsken och temperaturer kring 15 grader??? Vårblommorna spirar i trädgården och fågelsången fyller luften. Inatt, dessutom, så ändras klockan till sommartid så vad mer kan man begära. Jo, det skulle väl vara att sydkusten vaknar till liv och vi kan uppleva ett fantastiskt vårfiske. Det vill vi öringsfiskare väl alltid och det var faktiskt vad jag upplevde idag, eller åtminstone så var det en god start på vårfisket. Jag åkte nämligen ut någon gång kring 14 tiden och hamnade på ett rev som efter en stunds fiske blev fullkomligt invaderad av svanar. Revet hade förvisso efter någon timme lämnat ifrån sig två stycken blanka småttingar men det var inte mycket att hänga i julgranen och dessutom var jag inte så sugen att stå kvar bland allt fler aggressiva svanar så jag körde vidare.
  

Väl ute i den nya fiskeplatsen fann jag dem efter en stunds sökande. De ilskna krabaterna!! Långt ute i kasten vid en enorm stenbumling hittade jag uppenbarligen ett stim som uppehöll sig där under den sena eftermiddagen. Det var fiskar kring 40-45 centimeter och med kaxig attityd. Huggen var nämligen som rena revolverskott och fighterna var förvisso korta men extremt intensiva med mycket hopp och knyckar. 


Det blev väl 10-12 stycken landade och några tappade. Japp, det var galet kul och det blev ännu bättre när en 60 centimeters blänkare avslutade huggsexan strax innan solnedgång. Den fisken, precis som sina mindre bröder, högg för kung och fosterland och gav mig en härlig fight innan den avkrokades och fick friheten åter. Vårfisket verkar vara igång och sydkusten verkar ha vaknat till liv. Låt det fortsätta så..



No comments:

Post a Comment