Thursday 17 March 2022

Småttingar på revet

Dagarna blir som bekant allt längre i takt med att våren närmar sig. Detta möjliggör naturligtvis fiske efter jobb, i synnerhet om man kan sluta lite tidigare än normalt. Detta var vad jag gjorde i förrgår. Jag lyckades förvisso inte pricka in en solig eftermiddag, men vindarna var av den behagliga och godkända typen så någon gång kring 15 tiden stod jag utvadad på samma rev där jag i maj förra året fick en 5.39 kilos blank fisk. Förväntningarna var väl i förrgår inte särskilt stora då en kall och tät dimma hade dragit in över kusten. Till råga på det så var det inte mycket till rörelse i vattnet men det skulle fiskas så klart. 


Ja, det var småkallt men jag blev genast varmare i kläderna då fisk gav sig till känna redan i första kast. På knädjupt vatten där vanligtvis de brutna vågorna brukar rulla in jagade tydligen fisken idag. Jag lyckades nämligen landa 5 fiskar på samma område. Inga bjässar direkt men väl ettriga, hoppglada och kampvilliga krabater mellan 40-50 cm. Jag krokade även en större besa som dock slet sig fri efter några minuters kamp. Det blev i allt en underhållande eftermiddag på revet, dimman och kylan till trots. Nu dröjer det till nästa vecka innan jag har möjlighet att fiska igen men prognosen tills dess ser lovande ut. Hoppas det håller i sig..



No comments:

Post a Comment