Thursday 28 April 2022

Gåtan öringen

Det har varit trögt på sistone av nån oförklarlig anledning. Japp, jag har varit ute ett antal gånger men fisket har varit allt annat än givande. Jag har fått enstaka småttingar förvisso men det i det stora hela har fisket inte alls motsvarat förväntningarna under den sista en och en halv veckan. Har det varit den ihärdiga östliga vinden eller har det varit för många soliga dagar eller en kombination av de båda? Behövs det en väderförändring? Eller beror det på andra faktorer? Ja, jag vet inte.  Jag har i alla inte lyckats finna fisken eller åtminstone huggvillig fisk. Den här veckan har dessutom vinden vänt till att blåsa från västliga riktningar men inte har fisken visat prov på bättre huggvilja. Nä, man kommer aldrig att lösa den gåtan men en sak är säker - att sitta hemma är inget alternativt. Det ska fiskas och det blev det gjort även idag, en heldag dessutom. Lossnade det idag då? Nä, det tycker jag inte. Förvisso landade jag 3 stycken små krabater men när det blåser 4 m/s från sydväst och det är 11 grader i vattnet så förväntar man sig en explosion av huggvillig fisk. Positivt dock är att näbbgäddan än inte har anlänt i stora mängder. Fick förvisso en näbbgädda men annars lyste den med sin frånvaro. Skönt!

No comments:

Post a Comment