Friday 15 April 2022

Småfiskarnas och storbesornas dag

Om det var stora öringarnas fest häromdan så var det mer småfiskarnas dito idag. Ja ok, jag fick förvisso också 3 stora besor varav den ena var en gigantisk fisk som var klart över 80 cm och vägde lätt över 5 kilo. Den var dessutom hyfsat tjock men dock en besa. Dagen började annars med grillning i Albäcksskogen i Trelleborg med tjocka släkten. Det var naturligtvis väldigt trevligt men jag skulle ljuga om jag inte berättade att det mesta av mitt tankearbete under grillningen var mer fokuserad på öringfiske än korvätande. Japp, jag hade nästan bråttom med att komma hem så att jag kunde ta på mig vadarna och dra ut vilket jag gjorde någon gång kring 15 tiden. Anders var redan ute och jag kunde därför, i mina tankar, se honom drilla fisk medan jag fortfarande satt i bilen.

+80 cm besan

Väl framme ställde jag mig öster om honom och började fisket som ganska omgående visade prov på aprilfiske när det är som bäst. Det var gott om fisk på revet med andra ord och dem var huggvilliga. Det var förvisso massor med fiskar under måttet men det slank in, som nämnt ovan, 3 stora besor in i de små krabaternas fest. 

Den stora besan
Att det var huggbonanza för småfiskarna kunde även Anders konstatera. Han fick uppemot 20 små krabater på sitt rev. Det hände dock något vid 18 tiden för plötsligt dog aktiviteten helt, precis som om någon blåst till reträtt. Fisket dog nämligen fullständigt och det blev istället tid för en massa snack i vattnet med Anders och Amir. Många fisketeorier avhandlades innan det var dags att tacka sydkusten för ännu en fantastiskt fiskedag. Väl hemma väntade hemmagjord moussaka. Kan det bli bättre?? Knappast..

No comments:

Post a Comment