Tuesday 12 April 2022

Storfiskarnas fest

Fåglarna kvittrade vackert i solen medan haren sprang över åkern hemmavid. Det var nämligen en fantastiskt härlig vårdag med strålande solsken och jag var naturligtvis på väg till bilen för att åka iväg till några avlägsna rev. Japp, jag bestämde mig redan igår att köra den lite längre sträckan för jag behövde lite omväxling och dessutom så trodde jag på det idag. Det kändes nämligen som om inget kunde gå fel idag, något som visade sig stämma. 


Blänkaren på nästan 3 kilo

Jag hittade nämligen fisk ganska omgående då det högg till redan på tredje kast. Efter några tunga knyckar hoppade fisken av vilket kändes försmädligt då det var bra storlek på den. Jag fick dock snabb revansch på femte kastet då en vacker blänkare på nästan 3 kilo högg ursinnigt på OLR wobblern. Fisken tog allra längst ut i kastet och bjöd på en förträfflig fight innan jag kunde håva den. Vilken start och vilken fortsättning det blev på fiskedagen. De stora fiskarna visade sig nämligen på strålande hugghumör då några blankbesor till kring 3 kilo behagade att hugga. Det var fiskar med attityd och en rejäl portion krut då både huggen och fighterna var minst sagt minnesvärda. Det blev även några mindre öringar men av alla 10 stycken jag fick idag var bara ett under måttet. Det var onekligen de större fiskarnas fest idag.

En av blankbesorna

Japp, den långa körningen betalade sig med råge och när jag väl satte mig i bilen så körde jag hem med ett stort leende på läpparna. När jag väl kom hem lyste fortfarande solen och en humla surrade runt i trädgården. Det är också vår med råge. Härligt..

No comments:

Post a Comment