Thursday 5 May 2016

En härlig majdag


Det har nästan gått 2 veckor sen jag var ute sist, delvis pga jobb men även för att de få dagar jag kunde har det i princip blåst bort. Igår blåste det dock andra vindar, vindar som nästintill kom från norr. Detta i kombination med strålande sol innebar att kajaken skulle fram, att fisket skulle bli svårt visste jag på förhand men paddelmusklerna skulle åtminstone tränas upp.

Väl framme och medan jag höll på att förbereda kajaken dök det upp en liten och gammal skånsk gumma med en enorm rottweiler som ville veta vad jag var för en filur som varit så fräck som kört ner för den lilla åkersvägen ned till vattnet. Efter att ha konstaterat att jag var av den snälla typen började hon prata och prata, det var otroligt vad snackeglad hon var. Jag fick till och med känna på hennes biceps, något hon uppenbarligen var väldigt stolt över och jag måste erkänna att den faktiskt var både större och hårdare än vad jag trodde var möjligt för en sådan gammal dam.


Till slut fick hon så nog av mig och jag kunde således bege mig ut i det spritklara vattnet. Det tog ett tag innan jag ankrade upp, det var ju så otroligt skönt att paddla längs den storsteniga kusten, som nu så smått börjat anta en mängd olika färger. Gamla ekar, kastanjeträd och bok pyntade kusten. Bakom skymtade man de blommande rapsfälten och så, för att fullända skapelsen, hörde man kvittret från alla de sjungande fåglarna.


Det var svårslaget, att fisken inte högg gjorde definitivt inget. Nej, faktum är att det enda jag såg av fisk var en stor spätta som svävade förbi över bottenstenarna och under kajaken i det ca 2-3 meter djupa och kristallklara vattnet. Jag såg inte ens röken av några näbbgäddor, vilket förvånade mig en aning.
Nej, fisk blev det inget av men det gjorde som sagt inget, för att få paddla längs den vackra skånska kusten en stilla och härlig majdag är en svårslagen upplevelse. Det kommer att bli fler sådana turer nu, paddlingsturer i motionssyfte vill säga. Fisket däremot, ja den får mer och mer förläggas till den senare delen av dygnet..inget mig emot, tvärtom, för det sena kvällsfisket är en nog så spännande och härlig upplevelse..det ser jag fram emot.









1 comment:

  1. Härlig läsning ännu en gång och vilka bilder. Hade du kört dessa paddlingsturer med fiske under min tid i Sverige så undrar jag om jag någonsin flyttat. Hade nog varit en medföljare till dessa turer...

    ReplyDelete